Wie in Spijkenisse woont, werkt of geregeld op visite gaat, kan er over mee praten. De vrijwel dagelijkse ellende op de wegen. Niet zo vreemd. De stad wordt geleid door een lokale partij met 0.0 invloed buiten de stad, en haar broeders in het college doen van alles behalve echt onder Haagse konten schoppen van partijgenoten aldaar. Spijkenisse is dus gedoemd om nog jaren lang last te hebben van het file leed.
Nee, ik beschuldig niet zomaar het college van zwakke knieën. Zij steunen het plan voor een snel onderzoek naar een tweede Hartelbrug. Maar wat hebben wij er in Spijkenisse aan? NIETS! Waarom niet?
Tweede Hartelbrug voegt niets toe
Met het opteren van een tweede Hartelbrug ligt de verkeersdruk onveranderd nog steeds op het westen van deze stad. Met als grootste risico het Baljuwplein. Wanneer het daar mis gaat ligt gegarandeerd al het verkeer vanaf de Hartelbruggen plat. Wordt de rest van het verkeer gedwongen alsnog via het karrenspoor te Hoogvliet te rijden. Over een brug te gaan waar men al weken last heeft van softwareproblemen (en dat terwijl die verkeerslichten er al jaren hangen, back-up stuk?)
Nee onze redder in nood van VVD huize, Henk de Graad zet in op deze tweede brug waar we geen zak aan hebben. Waar is de strijdlust gebleven om wel een goede verbinding te krijgen, aan de oostkant van Spijkenisse, de A4 Zuid? Zelfs al legt men alleen maar het eerste stukje aan dan is dit meer van invloed op het gehele eiland dan een tweede Hartelbrug.
Blankenburgtunnel nutteloos
Mij is totaal onduidelijk voor wie deze wordt aangelegd. Voor de tuinders in het Westland? Wie gaat hem gebruiken? Tol betalen, Nederlanders rijden dan liever een paar minuten om via de Beneluxtunnel! En wie al op de A4 rijdt komende vanaf Den haag gaat echt niet even via de A20 omrijden naar die tunnel!
En wie al de Blankenburgtunnel neemt komt terecht op de A15 richting Rotterdam waar het vaak genoeg vast staat of kan via de N57 rijden, behalve op zomerse dagen, dan staat het daar weer vast met sleurhuttrekkers op weg naar een plekje langs de Zeeuwse stranden. Al het geld wat in de Blankentunnel gestoken wordt had men veel beter in de A4Zuid kunnen steken.
Hoogvliet: Zeurende dwarsliggers
Ondertussen klaagt Hoogvliet over het vele verkeer dat zij te verwerken krijgt. Verkeer wat zich over de versmalde Aveling naar de te vaak omhoog staande Spijkenisserbrug toe kruipt. Geïrriteerde automobilisten die drie microrotondes mogen nemen en ondertussen wel 2 amper bereden busbanen naast zich zien liggen. Het staat dus dagelijks vast, doorstroming wordt tegengewerkt.
In Hoogvliet willen ze niet dat er een oplossing komt. Ook niet door die Aveling gewoon 2 keer tweebaansweg te maken. Dat zou een hoop uitstoot schelen, daar zou men de eigen bewoners flink mee helpen. Maar in plaats van dat zet men de hakken ook daar in het zand. Dagelijkse verkeersellende voor de inwoners van Hoogvliet en Spijkenisse.
Nissewaard, wel klagen, weinig bereiken
Nissewaard wil uitbreiden, moet haast wel, want bouwgrond levert geld op, aangekochte grond waar niet gebouwd kan worden is dure afschrijving. En dus wil men bouwen in Nissewaard. Het Land is bijna klaar, de contouren van de Haven worden zichtbaar. En volgend jaar moet een nieuwe toren aan de Maas gaan rijzen. Goed voor vele duizenden nieuwe inwoners. Maar zonder ingrepen in de bereikbaarheid gaat het uitbreiden van al deze woonruimten op een gegeven moment tegen werken.
Triest om te zien hoe de lokale VVD geen potje kan breken in Den haag, Over het CDA zwijg ik maar, daar hoor je nooit wat van en ONS, die heeft alleen oog voor nieuwe wijken en het centrum. Zolang zij maar de bewoners om kunnen kopen met bad-eendjes. ONS is een lokale club, met trekjes waar je van denkt? Waar hebben we het over. Kijk maar eens naar het gerommel in de marge als het gaat om Oudenhoorn. Met het gevecht om 1200 inwoners die echt niet bij Nissewaard willen horen, hebben zij tot ver buiten Nissewaard en Hellevoetsluis echt geen vrienden gemaakt.
Een gemeentebestuur dat graag het belang van een paar bewoners langs een eeuwenoude metrolijn zegt te vertegenwoordigen, maar daardoor vele andere stadsbewoners een nachtelijke verbinding met Rotterdam ontneemt.
Nee, van het huidige stadsbestuur verwacht ik niets.
Bewoners zijn het zat
Zij willen oplossingen, zijn het zat om iedere dag gegarandeerd wel ergens vast te komen staan. Zij willen op tijd op het werk komen, zonder daar bijna 2 uur over te doen. Zij willen niet dat hun werkgever een contractverlenging niet gunnen omdat je te vaak te laat bent, buiten je macht om.
En ze willen op tijd eens thuis komen, zodat de kinderen niet op de zondag vraagt wie die man is die het vlees snijdt. Tijd over houden om weer eens wat leuks te doen in verder een hele leuke gemeente.
Maar ik voorspel… Over 20 jaar is het nog net zo’n zooitje als nu.
Mario Guagliardo
Wat is je oplossing dan en waarom is dat een oplossing? Ik zie een hoop commentaar op wat niet werkt maar niets over wat wel kan werken. Had wat construvtievers verwacht gezien de kop in het bericht van Spieke.nl waarin aangegeven staat dat een A4-zuid de oplossing zou zijn. Zie ik iets over het hoofd?
Fantastisch een beregoed verhaal dat kan Nikswaard in zijn zak steken.
Goed stukje Mario, wel een klein puntje, het tidalflow systeem op de Spijkenisserbrug is vorig jaar vervangen. Maar dat het verhaal van een softwareprobleempje wat vreemd klinkt, daar ben ik het met je eens.
Ben zelf bezig met research voor een boekje dat ik wil gaan schrijven, hoe Spijkenisse al haar tunnels en toeleidende wegen door de neus geboord zag worden vanwege prioriteiten elders en chronisch geldgebrek.
Want dat is wel een beetje het probleem, de grote beslissingen worden op een ander niveau genomen. En Nissewaardse politici mogen dan wel denken dat ze iets in de melk te brokkelen hebben, ze hebben nagenoeg niets te vertellen.
Waarom bijvoorbeeld de Spijkenisserbrug zo’n bottleneck is? Omdat de gemeente Rotterdam (vanwege Hoogvliet) en RWS (vanwege de Botlektunnel), niet wilden dat er veel verkeer van gebruik zou maken. De auto’s moesten de nieuwe Botlektunnel gaan gebruiken. Dat zou zijn bestaansrecht aantonen en het zou Hoogvliet de forenzen uit Spijkenisse besparen.
Toen ik hier 20 jaar geleden kwam wonen, was het verkeer al een puinhoop. De inschatting dat het over 20 jaar nog steeds een puinhoop is…. ja, die deel ik wel.
Mooi stukje en die A4 moet er inderdaad komen, maar dan wel direct naast Spijkenisse en niet langs Hoogvliet. Anders hebben die zeurende Hoogvlieters nog steeds alleen de ongemakken (herrie en fijnstof van de A4) van de ontsluitingemeente van Spijkenisse.
Mag ik je een advies geven. Stem volgend jaar (2018) in maart op de PVV. Deze partij gaat er alles aan doen om de A4-zuid zo snel mogelijk aan te laten leggen!
Er zijn er meer die dat willen, Nee, geen PVV voor mij, want de rest van hun plannen is veel onbetaalbaar wensdenken. Zoals gratis parkeren. Wie gaat de 3.8 miljoen (laagste schatting) aan kosten dan betalen?