Intimidatie door GAMMA personeel

We hebben een probleem, wereldwijd. Corona. Dat leidt tot aanpassingen zoals de mondkapjes.
Helaas zijn er ook mensen in deze wereld met een vorm van gehoorschade. Dat zijn er nogal wat in Nederland en HELAAS val ik daar ook onder. Ik kan niet zonder lip-afzien. Gelukkig heeft men bij het opstellen van de wet m.b.t mondkapjes wel hier een vorm van rekening mee gehouden.

Op https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/coronavirus-covid-19/mondkapjes/mensen-met-een-beperking-of-ziekte waar staat vermeld: “Uitzonderingen voor dragen mondkapje.. punt 4 : Mensen en hun begeleiders van mensen die afhankelijk zijn van non-verbale communicatie, zoals liplezen.

Iets verder op staat te lezen: Informatie tonen voor uitzondering punt 5 “een hulpmiddel of relevante medicijnen laten zien. Ik kan u zeggen, als ik voor u sta en zeg dat ik doof bent, dan zal u al heel snel zien dat ik daarvoor ook een hulpmiddel draag.

Dit zogeheten cochleair implantaat (CI) zorgt dat ik tenminste nog een gesprek kan voeren… MAAR dan wel met lip-afzien ondersteund.
Hier wat cijfers:
Spraak verstaan met lip-afzien = 95% verstaan
Spraak verstaan zonder lip-afzien 1op1 = 92% verstaan
Spraak verstaan met lip-afzien “winkels en gelegenheden” tussen 80-90%
Spraak verstaan ZONDER lip-afzien (inderdaad daar vallen ook mondkapjes onder) 15-50 %

Dat maakt dat een gesprek voor mij in een winkel als de Gamma vrijwel onmogelijk is. Tot zover de inleiding.

Intimidatie in GAMMA Spijkenisse

Ik was daar rond half drie om een pot verf te kopen. Ik kon het product niet vinden. Ik spreek een medewerker aan en geef al gelijk aan begin van het gesprek aan ik doof ben en verzoek om zijn kapje naar beneden te halen zodat ik zijn lippen kan afzien., dat weigert deze jongeman. Daar heb ik op zich geen probleem mee, als iemand dat niet wil omdat hij bang is of dergelijke, geen probleem. Omdat het gesprek niet vlotte, vroeg ik hem of iemand anders mij dan kan helpen die WEL zijn mondkapje even wil afdoen.

De jongeman gaat naar de verfbalie en een minuut later staan er VIJF (5)! medewerkers intimiderend om mijn heen. Ja zo heb ik dat zeker ervaren. De, ik verwacht dat het de bedrijfsleider was, heeft na veel aandringen zijn mondkapje naar beneden gedaan om een “soort van gesprek te kunnen voeren”.

Ik heb aangegeven dat ik VIJF medewerkers om mij heen als zeer dreigend heb ervaren. Het deed mij dan ook echt ontploffen. Het is niet de eerste keer dat ik als dove een nadeel heb aan de mondkapjes en de halsstarrigheid bij winkels. Het is ook niet de eerste keer dat ik mij daardoor zeer uitgesloten gevoeld heb, maar het is wel de allereerste keer dat ik een situatie als zeer dreigend heb ervaren. Ik heb zelfs overwogen om aangifte te doen, maar besef dat dit kansloos zal zijn…

Daarom deze klacht, ik wil verzoeken dat aan ALLE winkels van Intergamma ook wordt doorgegeven om rekening te houden met mensen die door een handicap gehoorschade hebben. Klant is koning, gaat om de beleving en vele mooie kreten ten spijt, ik mis dat echt.

Maar mij bedreigd voelen door winkelpersoneel, het was de eerste keer, gelijk de laatste keer dat ik ooit nog een product wilde kopen bij Gamma of Karwei.

Die verf, ik haal het wel elders… nooit meer een cent naar Intergamma, want in de winkel kon er niet eens een sorry van af !

4 gedachten over “Intimidatie door GAMMA personeel”

  1. In Colruyt Ledeberg vroeg ik de kassierster om luider te praten, eraan toevoegend dat ik ong doof ben en anders niets zal begrijpen. Vier keer gevraagd: geen enkele reactie. Kassierster bleef maar stil praten. Dan heb ik maar “luidkeels” geroepen: ik kan u niet horen als u zo stil spreekt, lukt nooit. Toen kwam er al een mannelijke kassier even kijken of ik soms iemand “molesteerde”? Ik had beter luidkeels in haar oor geroepen! Wat zijn er toch dwarse mensen!

  2. Ankie Baghus

    Heel eenzijdig neergezet. De medewerker van de Gamma heeft vast ook een eigen versie die wat genuanceerder ligt. Elk verhaal heeft 2 kanten. Winkelpersoneel wordt in deze tijd voortdurend bedreigd en uitgescholden terwijl ze slechts uitvoerder zijn van rijksmaatregelen die voor ons allemaal gelden en die in ons aller belang zijn.

    1. Mario Guagliardo

      Beste Ankie,

      Ja er zijn zat WAPPIES die zich belachelijk misdragen tegen winkelpersoneel MAAR: ik ben geen wappie, in tegendeel! Ik ben iemand met een handicap die je niet gelijk op eerste oog opvalt. Maar ben al vanaf de EERSTE SECONDE helder geweest tegenover de jonge man in de winkel.
      Nu gaat u in uw reactie voorbij aan een aantal punten.

    2. Personeel is gelijk uitgegaan van een negatieve situatie
    3. Men heeft door gelijk met VIJF (5) mensen op mij af te duiken een dreigende situatie gecreëerd. Men had immers ook met 1 of 2 personen eerst een goed kunnen kijken (eventueel zelfs met die oveige 3 medewerkers NIET zichtbaar/wel aanwezig)
    4. Feit, als je als medewerker tot meerdere malen een verzoek krijgt en daar deze situatie door laat ontstaan, heb je ook als personeelslid een slecht inschattingsvermogen
    5. U vindt mijn verhaal eenzijdig, maar ik ben al zeer neutraal geweest in hoe ik het ervaren heb.
      U mag vinden wat u wilt, staat u geheel vrij. Maar besef wel, er moet wel iets gebeurd zijn, anders stond dit verhaal hier niet !

      1. Het is zo jammer dat na 16 maanden Covid-19 in Nederland er van alles blijft hangen behalve dat een mondkapje anderen beschermd en niet jezelf.

        Dus even je mondkapje afdoen maakt jou niet bevattelijker voor het virus, het is er juist om te voorkomen dat JIJ anderen makkelijk besmet.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *